Tikka Masala-wraps!

Hei! I dag startet jeg dagen med rundstykker med brunost (<3<3) mens jeg og Andreas så ferdig Making A Murderer. Til middag i dag lagde jeg Tikka Masala-wraps. På internatskolen jeg bodde på før var det noe av det beste man kunne få til middag. Alle sammen var helt i ekstase når de så på tavlen hvor det stod "dagens middag"! I går innså jeg faktisk at jeg aldri har prøvd å lage det selv, så på kveldsvakta i går handlet jeg inn til middagen i dag. Tikka Masala-wraps er så innmari godt, og samtidig så lett å lage! Du trenger:

- 400g kyllingkjøttdeig.
- 2 dl créme fraiche.
- tortillalefser.
- santa marias tikka masala spice mix.

Du steker kjøttdeigen, putter i krydderblandinga og 1 dl vann, og til slutt tilsetter du créme fraiche. Når dette er ferdig stekt, legger jeg noen skiver ost og litt kjøttdeig i tortillalefsene, bretter lefsene sammen, varmer de litt i mikroen så osten smelter og lefsene blir litt varme (jeg la de ikke i ovnen i tilfelle de skulle bli ganske crispy, ettersom jeg synes at det i akkurat denne retten er bedre med myke lefser) Veldig godt med salat ved siden av, spesielt med druer og melon i! Nam!

Utpå ettermiddagen gikk jeg bort til mamma. Jeg hørte på Arctic Monkeys og Gengahr og plutselig var jeg fremme hos mamma og hundene. Da ble det masse hundekos, før jeg og mamma etterhvert dro til bedehuset på møte. Koselig!

Helt bananas.

Image and video hosting by TinyPic

Jepp, jeg lagde nettopp en banan-gif.

I det siste har jeg blitt ganske opptatt av å prøve å utnytte alt av mat man har hjemme, ettersom jeg har merket at det kan være alt for lett å bare kaste mat. Det er jo ganske unødvendig, eller hva? Bananen er et godt eksempel på noe jeg har kastet i søpla alt for mange ganger! Om de er ganske gule når du kjøper dem, holder de jaggu ikke lenge på kjøkkenbenken før de er omtrent helt svart. Jeg har hatt en tendens til å kjøpe alt for mange, for deretter å bare spise noen få av dem. I går så jeg at jeg hadde en liten haug med overmodne bananer på kjøkkenbenken og hadde så veldig lite lyst å bare kaste dem. Likevel om dette er noe de fleste av dere sikkert er helt klar over, så vil jeg bare minne dere på hva man faktisk kan lage av overmodne bananer, i stedet for å bare kaste dem. For om dere har skrellet av skallet på en ganske overmoden banan så har dere nok sett at den ser like fin ut inni, bare at smaken er litt søtere.

1) Bananpannekaker!
Både i går og i dag lagde jeg meg bananpannekaker til frokost. Jeg bruker oppskriften som jeg fant på Eirin sin blogg >her<. Personlig liker jeg godt å ha jordbærsylte til dem, men det finnes så masse forskjellig man kan ha på! Forresten, et godt tips er å steke de litt lengre enn hva du kanskje tenker å gjøre. Jeg synes hvertfall smaken blir bedre da, ettersom om de blir litt tykke og lite stekt, kan de føles veldig rå inni. Det sier sikkert seg selv, men det er lett å tenke at de er ferdige litt for tidlig, så jeg bruker alltid å steke de litt ekstra godt.

2) Smoothie!
Bananer er noe jeg nesten alltid putter oppi smoothien min. Det smaker veldig godt og gjør smoothien litt søtere enn om man kun tar bær oppi. Jeg lagde nettopp en deilig og veldig smakfull smoothiebolle med banan, bringebær, mango, ananas og bringebær/fersken skyr (nb: skyr til 10kr på spar/mega osv nå!) nettopp. Liker å toppe den med rosiner og musli!

3) Banana nicecream.
Nicecream har jeg aldri laget før, men ettersom jeg har litt banan igjen som jeg vil bruke opp og endelig har skaffet meg en god blender, skal jeg fryse dem i kveld og lage nicecream i morgen før jobb! Vurderer å putte litt nutella oppi også. Oppskrift finner du >her<. Så fryktelig enkelt å lage, og forhåpentligvis veldig godt!

Så her har dere noen tips (som dere helt sikkert har hørt om og laget før (men det er vel alltid greit med en påminnelse?)) for å spise opp de overmodne bananene som ligger på kjøkkenbenken i stedet for å bare kaste dem! Tar veldig gjerne i mot enda flere tips til hva man kan lage av bananer!

Følg gjerne bloggen min på facebook om du vil! Klikk på bildet for å komme rett til siden.

Vårruller!

Åh, lørdagen ble akkurat så fin som jeg så for meg. Det var så godt å være ferdig tidlig på jobb, ta en lang dusj, ordne seg, tenne lys og lage mat sammen med kjæresten. Vi snakket og lo til langt på natt, og jeg tenker at det er så fint å ha mennesker som dette i livet sitt. Mennesker man kan slappe så godt av med og som man aldri går tom for samtaleemner med.

I går prøvde jeg jo å lage vårruller for første gang i mitt liv, og det ble sååå bra! Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på å lage det før. Det er jo  godt og  enkelt! Filodeig (vårrull-"papiret") får man ikke tak i her på øya, men en søt kollega av meg var så snill å kjøpe det for meg på en asiatisk butikk da hun var i byen.

Det som er så greit er at man kan putte oppi akkurat det man vil ha selv og at man egentlig ikke trenger å følge noen oppskrift. Jeg endte opp med å fylle vårrullene med:

- hodekål
- gulrot
- kjøttdeig av svin
- finhakket chili
- finhakket hvitløk

Jeg blandet alt i en bolle og puttet litt olivenolje, soyasaus, salt og pepper oppi.

Deretter var det bare å legge litt på filodeigen og brette den sammen. Brettingen var veldig enkel, så det var null problem! Får å få papiret til å sitte, er det greit å "lime" det sammen med litt vann. Deretter la jeg dem på et stekebrett og penslet de litt med bittelitt olje (man kan også bruke vann/egg) Jeg stekte dem rundt syv minutter på hver side, på 200 grader!

Andreas lagde også en liten saus til å dyppe dem i (som dere ser på bildet over) I den brukte han:

- finhakket chili
- finhakket hvitløk
- olivenolje
- soyasaus
- salt
- pepper

Anbefales, for det var veldig godt å ha noe å dyppe den i, for å få enda litt mer smak!

Skal definitiv lage dette igjen!

PEANUT BUTTER AND CHOCOLATE COOKIES/HEAVEN.

I dag fant jeg ut at jeg skulle lage noe godt! Det er så utrolig sjeldent jeg baker/lager noe spiselig (om man ser bort fra middag), så jeg tenkte det var på tide. Før hatet jeg alt som hadde med matlaging og baking å gjøre. Nå har jeg blitt gladere i å legge litt mer arbeid i en middag, og jeg kjenner at jeg kunne ønske jeg bakte litt mer også. I dag startet jeg med noe veldig enkelt: cookies!

Etter å ha sett litt på hvilke ingridienser jeg kunne bruke (vurderte f.eks. kokos eller banan) endte jeg opp med noen kjeks med sjokolade, og noen med sjokolade og peanøttsmør. Jeg er egentlig ikke glad i peanøttsmør i det hele tatt, men i cookies er det faktisk kjempegodt. Jeg brukte Jif Creamy Peanutbutter, ettersom mamma er gal etter den, og alltid har et glass i skapet (vi får det sendt i posten av slekningene våre i usa, hihi)

Jeg brukte lys kokesjokolade (fordi jeg hater mørk sjokolade) også hadde jeg litt hvit sjokolade som jeg kjøpte på flyplassen i Barcelona. (Om du noen gang er på flyplassen i Barcelona, ta turen innom Chocolat Factory!! Jeg kjøpte sånne hvite "drops" og noen med sjokoladekaramell. Sykt god sjokolade, og de hadde et veldig bra utvalg! Tror de har butikken flere steder i Spania også!)

Her er oppskriften:

- 100 g smør
- 1,5 dl sukker
- 1 egg
- 1 ts vaniljesukker (jeg brukte noen dråper vaniljeessens siden jeg manglet vaniljesukker)
- 1 ts bakepulver
- 2,5 dl hvetemel
- 2 dl havregryn (lettkokte)
- ei stor teskjei peanøttsmør
- sjokoladebiter, så mange du selv ønsker

1) Finn frem mixmasteren 2) Pisk sammen smør og sukker til det blir til en slags smørkrem 3) Pisk inn egget 4) Putt vaniljesukker og bakepulver i 5) Tilsett havregryn 6) Tilsett hvetemel. Ikke gjør som jeg har gjort utallige ganger før når det gjelder baking, å bare kaste alt melet oppi med én gang, fordi whoops så ble det plutselig for tørt og for lite væske. Ta litt og litt, til du ser at røren blir til en slags fin deig. 7) Deretter delte jeg røren opp i to, ettersom jeg ville ha noen cookies med kun sjokolade, og noen med peanøttsmør og sjokolade. Da er det bare å røre inn peanøttsmøret/sjokoladen med ei skei. 8) Plasser deretter små dæsjer med røre utover et bakepapir sånn du ser på bildet ovenfor. Med denne størrelsen fikk jeg 16 kjeks. 9) Stek kjeksa midt i ovnen på 200 grader, i ca. 10 minutt. 10) Når de er ferdige lar du de kjøle seg ned på en rist!

Så sinnsykt godt, og så enkelt! Bytt gjerne ut sjokoladen/peanøttsmøret med det du selv måtte ønske!

It's a date.

I går dro jeg og Andreas en tur til byen. Det var aller mest for at vi bare skulle få komme oss bort fra øya litt og gjøre noe litt annet. Vi gikk rundt og kikket i butikker, jeg kjøpte noe småpjask som en neglelakk og en søt, liten skjærefjøl (av alle ting) og når vi til slutt hadde blitt skrubbsulten, var det tid for å spise på Milano! Det er sjeldent vi spiser på restaurant, utenom på ferie, så det var koselig og godt å få skjemme seg bort litt. Vi snakket om ferieplaner og koste oss skikkelig.

Om du av en eller annen grunn skulle dra til Molde, så er Milano (rett ved bussterminalen) en veldig fin restaurant å spise på. Vi endte begge to opp med et stort glass cola med isbiter i og kyllingkebab-tallerken. Åh, helt himmelsk! Kjenner jeg blir sulten bare av å tenke på det. Yummie!

Og selvfølgelig greide jeg ikke å ta bilde før etter jeg hadde begynnt å spise, men altså, det ser fremdeles helt sykt godt ut, eller hva?

dagens middag: kylling & pastasalat

nå ligger jeg i sofaen; stappmett! tidligere syklet jeg til butikken. det var herlig (og tungt)! det går så lang tid mellom hver gang jeg sykler så det blir så utrolig tungt når jeg først gjør det. men det var herlig, for himmelen var blå og jeg kjente sola i nakken og det kilte i magen når jeg fikk et kyss av den fineste jeg vet om (a jobber nemlig på spar) på butikken handlet jeg bær, sitron, rundstykker, yoghurt og salat. når jeg kom hjem igjen, var det tid for middag, og atter en gang ble det kylling. jeg har fått helt dilla på kylling og har alltid frossen kyllingfilét i fryseren. i dag ble det salat med kylling og tortellini i, nam! jeg lagde meg også en liten dessert; vaniljeyoghurt med jordbær og blåbær i!

jeg prøver å bli litt mer opptatt av hva jeg spiser (men ikke alt for opptatt av det) og jeg blir stolt over det lille jeg får til. prøver å kutte ned på godteriet, spise faste måltider og ikke småspise så masse, og om jeg i så fall gjør det; småspise på noe sunnere enn jeg hadde gjort før. det går veldig opp og ned, men jeg blir stolt som prøver.

tortillapizza

i dag er en fin dag. i dag tvang jeg meg selv opp av senga litt over klokka ti, fordi jeg merker at jeg lettere blir i dårlig humør når jeg sover alt for lenge. da får man så utrolig lite ut av dagen. så jeg sto opp, lagde meg havregrynsgrøt  til frokost (det vil si varmet vann og puttet det oppi, haha, kjøper alltid sånne ferdigpakker fordi jeg er alt for lat til å koke grøten selv. men altså, de er superpraktiske å ha når man bare vil slenge i seg noe med en gang man står opp!) mens jeg spiste frokost så jeg aidensfield (<3) og koht på jobben (christine koht <3) og etter det spilte jeg litt sims. jeg syklet meg deretter en tur på butikken og var der sikkert en time og handlet. ikke at jeg handlet så fryktelig masse, men jeg elsker å ha god tid på butikken! når jeg kom hjem endte jeg opp med å lage tortillapizza for første gang, og det ble syyykt godt! (og ikke minst superlett å lage)

jeg brukte:

corn tortillalefser
raspet norvegiaost
pesto
kyllingkjøttdeig (som jeg krydret med diverse krydder når jeg stekte den)
cherrytomater
litt brokkoli

dette slengte jeg oppå tortillalefsene før jeg stekte de i noen få minutter i ovnen (hadde på ca 200 grader) til osten smeltet. tok også på litt salatblader på toppen etter jeg hadde tatt dem ut av ovnen, og vips, så var middagen ferdig! lagde fire stk til meg og mamma, men de var overraskende mettende, så jeg endte også opp med litt rester som andreas nettopp fikk smake! på den ene tok jeg på tomatpuré i stedet for pesto, og chorizo i stedet for kyllingkjøttdeig (siden mamma er kresen og ikke liker kylling og pesto) det var også veldig godt!

(i tillegg til sykkelturen har jeg faktisk gått to turer utenom! damn!)

om meg

elsker store skjerf, pomfri, stripete gensere, potetball, karameller, fretex, konserter (!!), latterkramper, kjærlighet og å reise.